Denk mee over de huiskamer van de stad!

Gepubliceerd op: 13 mei 2024 11:00

Bibliotheek aan de Frieswijkstraat krijgt frisse nieuwe look. De bibliotheekvestiging aan de Frieswijkstraat in Nijkerk gaat renoveren. De taken van ‘de bieb’ worden steeds breder en daar past een andere inrichting bij. Vorig jaar besloot de bibliotheek om op de huidige locatie te blijven. Inmiddels zijn de voorbereidingen in volle gang om de vestiging in Nijkerk meer een ‘huiskamergevoel’ te geven.

Transformatie

Directeur-bestuurder Laura Koppenberg: “De bieb is een gezellige plek waar je graag wilt zijn. De laatste verbouwing was bijna 10 jaar geleden: hoog tijd om weer eens met een frisse blik naar de inrichting te kijken. De bieb is getransformeerd van boekenplek naar een maatschappelijk-educatief centrum, in het hart van de samenleving. Iedereen is er welkom, of je nu van lezen houdt, beter Nederlands wilt leren of je (digitale) basisvaardigheden wilt versterken. Ons aanbod aan trainingen en cursussen breidt uit. Ook ontvangen we regelmatig scholieren, die we in een Bieblab workshops willen geven over bijvoorbeeld mediawijsheid of programmeren. Daar is een instructielokaal voor nodig, dat er nu niet is, dus dat staat hoog op ons wensenlijstje".

Ontwikkelingen

Koppenberg ziet in de bibliotheeksector twee belangrijke ontwikkelingen: de bibliotheek als ‘derde plek’ en de gemeenschapsbibliotheek. “De gedachte achter de ‘derde plek’ is dat inwoners de bieb zien als derde plek om te verblijven naast woning en werk of school. De gemeenschapsbibliotheek houdt in dat elke club of groep zich verbonden voelt met de bieb. We hebben al verschillende clubs in huis: de Repairclub, SeniorWeb, de handwerkgroep, moeders met jonge kinderen. Mensen die elkaar willen ontmoeten rondom een gedeelde interesse, zijn bij ons van harte welkom”.

Inwoners betrekken

De bibliotheek wil de inwoners van Nijkerk bij de plannen betrekken. “We komen graag in gesprek met inwoners, lid of geen lid”, zegt Koppenberg. “Van onze leden horen we graag: wat zou jouw bezoek aan de bieb nog leuker, prettiger of aangenamer maken? Maar minstens zo nieuwsgierig zijn we naar mensen die (nog) niet in de bieb komen. Waarom is dat? Kunnen we iets doen of aanpassen dat hen over de streep haalt om wél te komen? We nodigen daarom ook niet-leden van harte uit om eens een kijkje te komen nemen en met ons mee te denken”.

Inspiratiewand

De bibliotheek heeft een inspiratiewand ingericht waar iedereen ideeën op kan plakken.
De medewerkers hopen dat deze wand na de zomer vol hangt met tips, suggesties en adviezen.