Stadsdichter Nijkerk gezocht

Gepubliceerd op: 8 juli 2024 09:52

De gemeente Nijkerk met haar kernen Hoevelaken, Nijkerkerveen en de stad Nijkerk is altijd in beweging. We lezen erover in de krant, we praten erover met elkaar, maar een Stadsdichter kijkt hier op een poëtische manier naar. Een Stadsdichter ziet wat anderen niet zien, schrijft wat anderen niet onder woorden kunnen brengen.

Voor de komende drie jaar zijn wij op zoek naar een nieuwe stadsdichter. Ben jij een ware woordkunstenaar? Zet jij graag mensen aan het denken? Op een speelse manier, met een grappige pen, een scherpe noot op zijn tijd en kun jij dit ook op een podium voordragen? Dan ben jij misschien onze nieuwe stadsdichter!

De taak van de Stadsdichter

Het staat de stadsdichter vrij om op eigen initiatief te schrijven over stad en dorp, de natuur, de mensen, het nieuws en al het andere dat de gemeente Nijkerk kenmerkt. We verwachten minimaal acht gedichten per jaar, rondom speciale gelegenheden of nieuwsfeiten. Minstens vier gedichten draag je voor tijdens speciale gelegenheden. We staan open voor alle vormen van poëzie, dus ook voor een moderne invulling zoals spoken word of rap.We nodigen nadrukkelijk ook jongeren uit om te reageren.

Je bent als stadsdichter ambassadeur van onze Nijkerkse gemeenschap. Je bent ook ambassadeur van de poëzie. Door jouw gedichten leren meer mensen poëzie kennen en waarderen. Je promoot jezelf en je werk via de verschillende sociale media kanalen, zodat inwoners van onze gemeente jou en jouw werk leren kennen. Ook zorgt de nieuwe stadsdichter voor een uitbreiding van de poëzieroute, een route langs 12 beeldbepalende kunstwerken in het centrum van Nijkerk

- Je woont in de gemeente Nijkerk
- Je voelt je verbonden met het wel en wee van de gemeente
- Het is een pre als je eerder werk gepubliceerd hebt, maar dat is geen must
- Je kan je werk voordragen en vindt dat ook leuk om te doen

Solliciteren
Solliciteren kan op het e-mailadres: stadsdichter@ boekhandelroodbeen.nl.

Graag ontvangen we een schriftelijke motivatie. Voeg je cv toe en stuur drie werken mee. Een werk kan een gedicht zijn, maar mag ook een filmpje met een voordracht zijn of een andere vorm. Twee van de werken moeten betrekking hebben op de gemeente Nijkerk; voor het derde werk vragen we je te schrijven over het thema “Vrijheid”.

Bij de selectie kijken we onder meer naar:

- de kwaliteit, gelaagdheid en toegankelijkheid van je werk
- de betrokkenheid bij de gemeente Nijkerk en actuele ontwikkelingen in de gemeente
- de visie van de kandidaat op de invulling van het Stadsdichterschap
- de voordrachtkunst van de dichter

De sluitingsdatum is 15 september 2024. Bij grote belangstelling sluiten we de procedure mogelijk eerder, dus wacht niet te lang met je inzending.

Zo spoedig mogelijk na 15 september hoor je van ons of je wordt uitgenodigd voor een voordracht voor de selectiecommissie. Deze voordracht vindt plaats op een nader te bepalen moment in de week van 30 september of 7 oktober.

Heb je nog vragen over de procedure, dan kun je contact opnemen met Lisette Lanting van Boekhandel Roodbeen via stadsdichter@boekhandelroodbeen.nl.

De zoektocht naar een nieuwe stadsdichter is een samenwerking van de Bibliotheken Gemeente Nijkerk, vertegenwoordigd door Laura Koppenberg, Boekhandel Roodbeen, vertegenwoordigd door Lisette Lanting en de gemeente Nijkerk met als vertegenwoordiging Stefan Staartjes en Margeet Koele als Cultuurverbinder. Kijk voor meer informatie op www.stadsdichternijkerk.nl