Taalambassadeur Dirk-Jan is geslaagd!

Gepubliceerd op: 8 juli 2024 09:16

Dirk- Jan is onze taalambassadeur uit Nijkerk. Hij weet uit eigen ervaring hoe ingewikkeld het leven is als je basisvaardigheden zoals lezen, schrijven, rekenen of spreken onvoldoende beheerst. Als ervaringsdeskundige maakt hij dit aan uiteenlopende mensen, van politici tot potentiële taalcursisten, duidelijk. Hij zet zijn eigen ervaringen in om andere laaggeletterden, mensen die moeite hebben met lezen, schrijven en of rekenen, te helpen. Vorig jaar speelde Dirk-Jan een hoofdrol in het programma “Leven zonder letters” met Frans Bauer.

Dirk-Jan is twee jaar geleden de opleiding tot hovenier gestart aan Aeres MBO. Hij wilde graag doorleren, maar liep er tegenaan dat hij de Nederlandse taal onvoldoende beheerste om de juiste papieren te kunnen behalen. Hij volgde een BBL-opleiding. In dit leer- werktraject volgde hij één dag per week de lessen en werkte hij daarnaast vier dagen per week.

Eind vorige week kreeg hij het verheugende bericht dat hij was geslaagd. Voor het behalen van zijn MBO niveau 2 diploma heeft hij hard gewerkt. Hierin is hij ondersteund door DigiTaalhuisvrijwilliger Anneke Thuring. Mede door haar hulp kan de vlag nu uit.

Zowel Dirk-Jan als Anneke kregen energie van de ontmoetingen in de bibliotheek Nijkerk. Afgelopen week besloten zij samen de een-op-eenbegeleiding voort te zetten. Zo blijft het motto van Dirk-Jan “Je bent nooit te oud om te leren” levend.