Stichting Bibliotheken gemeente Nijkerk zoekt een LID RAAD VAN TOEZICHT

In verband met het vertrek van een van de RvT leden vanwege de verstreken zittingstermijn zoekt De Stichting Bibliotheken Gemeente Nijkerk een:

lid Raad van Toezicht

De Bibliotheek

De Bibliotheek in de gemeente Nijkerk is een innovatieve organisatie die inwoners vrije toegang biedt tot informatie, kennis, taal en cultuur. Dat zijn de wettelijke taken van een bibliotheek. De bibliotheek helpt inwoners zich te ontwikkelen, een leven lang. Dat doen we met behulp van onze fysieke en digitale collectie en in samenwerking met veel partners. We vinden het belangrijk dat iedereen toegang heeft tot de informatiemaatschappij, er de weg in kan vinden en dat iedereen kan kennismaken met literatuur, kunst en cultuur.

Een leven lang lezen, ontwikkelen en verrijken staat voor de bibliotheken van de gemeente Nijkerk centraal. Wij creƫren uitnodigende en inspirerende ontmoetingsplekken, zowel fysiek als online, voor inwoners van alle leeftijden en achtergronden. Wij werken met een enthousiast team van ca. zestien medewerkers en rond de honderdvijftig vrijwilligers. Ons werkgebied bestaat uit de gemeente Nijkerk met een vestiging in Hoevelaken, Nijkerk en Nijkerkerveen.

Met ingang van 1 september 2024 zijn we op zoek naar een lid van de Raad van Toezicht.

Ontwikkelingen

De stichting bevindt zich in een tijd van grote veranderingen. Zo is in 2022 de omslag gemaakt van een bestuur met een directeur naar een nieuw bestuursmodel met een directeur-bestuurder en een Raad van Toezicht. De RvT is actief geweest met het invullen van haar nieuwe functie. Daarnaast is de bibliotheek in samenspraak met lokale partijen en de gemeente bezig met vraagstukken rondom de huisvesting van een aantal vestigingen.

De Raad van Toezicht is belast met het toezicht op het beleid en de bedrijfsvoering van Bibliotheek Nijkerk. Daarnaast is de raad de werkgever van de directeur-bestuurder. Momenteel bestaat de Raad van Toezicht uit vijf leden. De RvT werkt met een renumeratiecommissie die de werkgeversrol invult richting de directeur-bestuurder. Daarnaast is er een auditcommissie die financiƫle zaken van de stichting controleert. De bibliotheek onderschrijft de Governance Code Cultuur. De Raad van Toezicht streeft naar een evenwichtige samenstelling op het gebied van leeftijd, maatschappelijke ervaring en achtergrond.

Profiel

• Je hebt affiniteit met de ambities en doelstellingen van Bibliotheek Nijkerk;
  • Je hebt interesse in brede maatschappelijke vraagstukken;
  • Je hebt inzicht in maatschappelijke en politieke verhoudingen;
  • Je beschikt over een relevant netwerk en hebt affiniteit met de Nijkerkse samenleving;
  • Je kunt op een positief-kritische manier fungeren als klankbord voor de directeur-bestuurder;
  • Integriteit, transparantie en een onafhankelijke opstelling zijn vanzelfsprekend;
  • Ervaring als lid van een Raad van Toezicht is wenselijk, maar niet noodzakelijk;
  • Je beschikt over voldoende tijd voor een goede invulling van de rol en verantwoordelijkheid als toezichthouder;
  • Je bent woonachtig in het werkgebied van de Bibliotheek.

Je wordt aangesteld voor een termijn van minimaal vier jaar. De leden van de Raad van Toezicht vergaderen 6 tot 8 keer per jaar en zijn enkele keren per jaar aanwezig bij belangrijke evenementen of bijeenkomsten van de Bibliotheek. Per jaar krijg je een passende vrijwilligersvergoeding.

Reageren

Wil jij je inzetten als toezichthouder voor onze Bibliotheek? Stuur dan voor 1 juli 2024 een cv en bondige motivatiebrief naar de RvT van de Stichting Bibliotheken gemeente Nijkerk, t.a.v. directeur-bestuurder Laura Koppenberg via sollicitatie@bibliotheeknijkerk.nl.

Voor meer informatie kun je contact opnemen met Shavonne Korlaar, 06-53786436.

De gesprekken vinden plaats op dinsdagavond 2 juli of woensdagmiddag 3 juli.